perjantai 28. helmikuuta 2014

Maailman paras salaatti ja pläskit

Aamupaino: 81,7kg. En ole tyytyväinen mutta en jaksa välittää, koska uskon kiinteytymistä tapahtuneen. Otin tänään ensimmäistä kertaa mitat ihan mittanauhan kanssa, ja tältä näytti:

Vyötärön kapein kohta: 79cm
Lantion levein kohta: 102cm
Perse: 110cm
Reiden paksuin kohta: oikea 64,5cm, vasen 65cm
Pohkeen paksuin kohta: oikea 41,5cm, vasen 42cm

Tuntui tosi vaikealta! Mistäs sen tietää ottaako sitä samasta kohdasta seuraavalla kerralla tai oliko mittanauha juuri sopivasti siten, että näytti oikeita lukuja? Yhtäkkiä tajusin myös, että saatoin vetää vatsaa sisään. Lisäksi vyötäröni on niin korkealla ettei siinä kohtaa enää ole vatsaa vaan ollaan jo tissien lähellä! Mitäääähhh pitäisikö tässä vielä mitata vatsan paksuin kohta? :D

Katsoin netissä omena-päärynä-indeksin, jonka mukaan oma indeksini on 0,77. Ilmeisesti ihan hyvä asia. "Indeksisi on terveellisellä tasolla. Jos huomaat itsessäsi taipumusta vyötärölihavuuteen, sinun on syytä olla tietoinen siitä, että vyötärölihavuus on tärkein aikuistyypin diabeteksen vaaratekijä." Mutta tässä lienee juuri se ongelma, että vatsassa on kyllä pläskiä vaikka kuinka mutta se vyötärön kapein kohta jää tosi ylös eikä siinä kohtaa enää ole niitä pläskejä.

En mitannut hauista ollenkaan, koska en sitä yhdellä kädellä oikein saa. :(

Ei tämä mittaaminen nyt tainnut mennä ihan niin kuin piti. Vinkkejä otetaan vastaan!

No joo, sitten siihen parhaaseen aiheeseen. Tein eilen maailman ihaninta salaattia! Tuoretta pinaattia, tuoretta basilikaa, keltaista paprikaa, aurinkokuivattua tomaattia, cashew-pähkinöitä, auringonkukansiemeniä, hunajamarinoitua broileria ja ihan pikkuinen tippa kevytmajoneesia. Oli ihanan erilaista verrattuna tavalliseen salaatti+tomaatti+kurkku -yhdistelmään. Suosittelen lämpimästi! Nyt mulle kasvaa Kippari-Kalle -lihakset!

"Maailman paras salaatti"

Minä.

6 kommenttia:

  1. Mulla kanssa tuo vyötärön mittaamisongelma :( Tuon indeksin mukaan vyötärö mitattuna 2cm navan yläpuolelta on kaikkea muuta kuin hyvä suhteessa lantioon :( Eikä siinä kohtaa kylöä oo mun kapein kohta, vaan paaaljon ylempänä. Kattelin että tosa 2cm navan yläpuolelta mitatusta vyötäröstä pitäs vähentää joku ainaki 5 ja enemmänkin 10cm että se ois hyvä suhteessa kapeaan lantiooni. Oon vissii sitte omena vaikka reisiäkin mulla kyllä on. Ei auta muu kun uskoa että se vyötärö on sitten 2cm navan yläpuolelta ja kaventaa vatsaa vielä urakalla :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo vissiin ollut monella ongelma. Ehkä yritän sitten katsoa sillä, että menisikö kaupassa joskus kokoa pienemmät housut tms. Murjotus!

      Poista
  2. Samojen ongelmien parissa täällä kans painitaan :D! Aluksi arvoin, että miten onnistuisin aina mittaamaan samasta paikasta, joten mun mitat on vähän semmosia maallikkomittoja:
    Oon vain aina ottanut mitan kaikkein leveimmän kohdalta. Tämä on koskenut niin lantiota, pehvaa kuin reisiäkin. Aattelin homman niin, että kyllä se levein kohta tulee mulla aina olemaan sama, kun aikani sovittelen mittanauhaa ylös ja alas pitkin lantiota. Mutta lukema saattaa muuttua pikkuhiljaa, vaikka kropan malli samana pysyisikin.

    Itse olen kiitettävän vatsakkuuden lisäksi myös persevä (äh, tupladuuni!), joten olen siis ottanut leveimmän kohdan lantiosta aika alhaalta. Varmaan alempaa kuin moni ohjeistaisikaan, mutta ajattelin sitten, että omatpa ovat mittani, kunhan itse tietää, että mennään suurin piirtein samoilla kohdilla.

    Mutta onhan se totta, että tällä ylimalkaisella tekniikalla en pääse nauttimaan jokaisesta katoavasta millistä, vaan huomaan sen mittanauhalla vasta kun aletaan puhua senteistä. Mutta se on sitten ollut sitäkin palkitsevampaa, kun vain malttaa antaa ajan kulua.

    Ja täytyy muuten myöntää, että epäilin kans vahvasti itseäni, että en kai mä vaan vedä vatsaa sisään?? Taisin siis päätyä vähän liioitteluun toisesta ääripäästä; jos koskaan olen päästänyt vatsani rötköttämään pahasti, niin se oli kyllä mittoja otettaessa. Ei mitenkään kiva kokemus ekalla kerralla. Toisaalta taisin vähän semmosta herätystä kaivatakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Persevä :D Joo mä juuri mietin tota, että eihän sitä ikinä voi tietää tarkkaan ottaako mitat samasta kohdasta ja tulos voi vaihdella suuntaan tai toiseen muutaman millin. Huoh.

      Poista
  3. Minä olen ratkaissut asian niin, että mittaan vyötärön kolmesta kohdasta: - KAPEIN kohta, oli se sitten missä kohtaa hyvänsä, NAVAN kohta, napa ei juuri liiku ja LEVEIN kohta. Silloin pysyn perillä siitä, että kapeneeko vatsan kohdalta kun otan sen leveimmän mitan minkä saan (minulla se on raskauden jäljiltä roikkuvan alavatsanahan ja jenkkakahvojen kohdalla hetikohta lantion yläpuolella). Kapein kohta löytyy ehkä 10cm rinnanalusmitan alapuolelta, eli tosi korkealta. Ja napa on aina navan kohdalla. Ja mies mittaa :)

    Sen lisäksi mittaan sitten lantion heti siitä roikkuvan mahan alta.
    Minusta tuo on ollut oikeasti paras mittari, sillä siitä se näkyy varmasti, kun se levein mahdollinen mitta pienenee... :)
    Ja samoin toimin muidenkin mittojen kanssa, eli etsin aina sen leveimmän kohdan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei huono idea! Napa ei juuri liiku - se on kyllä totta. :D

      No, tuo mittaaminen tuntui jotenkin niin vaikealta, että ehkä ostan kokoa liian pienet farkut ja yritän ahtaa itseäni niihin säännöllisin väliajoin. :)

      Poista